23 cze Sprzedaż mieszkania – co dalej? 2021
Po całym procesie szukania kupca i sporządzania dokumentów pojawia się pytanie o sprzedaż mieszkania – co dalej? Po wyjściu od notariusza mogą nawiedzać nas pytania, na które postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule. Każda osoba, która w ostatnim czasie dokonała sprzedaży swojej nieruchomości np. korzystając z szybkiego skupu mieszkań za gotówkę bądź wykorzystując do tego siatkę swoich kontaktów powinna dopilnować aby zamknąć sprzedaż i dopiąć wszelkich niezbędnych dla obu stron formalności.
Sprzedaż mieszkania – na co uważać?
Realizując sprzedaż swojej nieruchomości samodzielnie warto zainteresować się stroną prawną i doedukować w kwestiach podatkowych. Jeżeli sami zajmujemy się finalizacją sprzedaży naszego lokum musimy zwrócić uwagę na potencjalnego kupca. To co będzie tutaj istotne to fakt, czy czasami nie jest to osoba, która sama stara się o kredyt hipoteczny. Jeżeli okaże się, że tak w istocie jest – cały proces może się znacząco wydłużyć. Owszem, sprzedamy takie mieszkanie – ale co dalej? Ile czasu zajmie nam wtedy cały proces? Jeżeli obawiamy się nieuczciwego kupca, oszustwa, lub manipulacji podatkowej ze strony kupującego warto rozważyć inne rozwiązania, dzięki którym zaoszczędzimy czas, i bardzo możliwe, również pieniądze, jeśli naszym konikiem nie jest prawo. Idealnym pomysłem może okazać się szybki skup mieszkań. Firmy zajmujące się kupowaniem nieruchomości to w końcu pewność otrzymania gotówki w krótkim czasie w porównaniu do samodzielnego poszukiwania kupca oraz sprawdzania każdego z nich pod kątem jego intencji.
Jakie są formalności po sprzedaży mieszkania?
To jak dużo czeka nas formalności zależy, przede wszystkim, od faktu w jaki sposób nabyliśmy nieruchomość i jaki status prawny posiada. Po finalizacji sprzedaży swojej nieruchomości musimy rozliczyć się z fiskusem i zapłacić podatek od sprzedaży mieszkania. Wynosi on 19% a jego stawka wyliczana jest od dochodu. Dochodem nazywamy tutaj różnicę, jaka wychodzi nam po odjęciu od przychodu kosztów jakie ponieśliśmy w związku z transakcją sprzedaży, takie jak na przykład koszty poniesione u notariusza.
Warto przeczytać Zanim Sprzedasz Nieruchomość – Co Musisz Wiedzieć O Oględzinach I Nie Tylko 2021
Co istotne nie zawsze jesteśmy zobowiązani do płacenia tego podatku. W sytuacji, kiedy nabędziemy nieruchomość w okresie krótszym, niż 5 lat jesteśmy zwolnieni z płacenia podatku od sprzedanego lokum. Sprzedaliśmy więc mieszkanie ale co dalej? Musimy jedynie w ciągu 3 lat od sprzedaży przeznaczyć pozyskane w ten sposób pieniądze na tak zwane „cele mieszkaniowe”, czyli zainwestować je w inną nieruchomość. Wykorzystując szybki skup nieruchomości za gotówkę mamy sporo czasu aby zaplanować uzyskaną kwotę na zakup nowego M i rozplanować nasze plany inwestycyjne. Następnie, gdy nabędziemy już nowe mieszkanie dla siebie lub pod wynajem, składamy deklarację PIT-39 gdzie oznajmiamy taki przebieg rzeczy i otrzymujemy specjalną ulgę podatkową uprawniającą nas do niepłacenia wyżej wymienionego podatku.
Pamiętajmy aby nie uchylać się od zapłaty należnego Urzędowi Skarbowemu podatku, jeżeli nie inwestujemy w nowy dom czy mieszkanie. Brak zapłaty podatku od nieruchomości może bowiem skutkować bardzo przykrymi konsekwencjami w przyszłości i karą grzywny nałożoną przez US, która nie będzie mała.
Jakie dokumenty przygotować po sprzedaży nieruchomości?
Przed przekazaniem kluczy nowemu właścicielowi warto zabezpieczyć się przed niechcianymi roszczeniami obu stron i sporządzić obszerny protokół zdawczo-odbiorczy. Jest to dokument ważny także dlatego, że zawartych w nim informacji nie znajdzie się w akcie notarialnym ani w innym miejscu w dokumentach sporządzonych przy sprzedaży mieszkania.
Wykorzystując skup mieszkań za gotówkę możemy łatwo znaleźć odpowiedniego kupca chętnego na zakup naszej nieruchomości. Polegając na profesjonalnej firmie możemy być spokojni o wszelkie kwestie prawne jak notariusz czy wpisy do księgi wieczystej jednak gdy mamy już przed sobą chętnego kupca powinniśmy skupić się na sporządzeniu odpowiedniego protokołu w którym zawrzemy między innymi:
– datę i miejsce przekazania kluczy, ich ilość i przeznaczenie;
– zastany stan techniczny lokalu w tym wszelkie zastane uszczerbki nie wynikające z wad a będące jedynie następstwem normalnego użytkowania lokalu przez nas lub przez osoby, którym lokal wynajmowaliśmy;
– spis stanu liczników takich jak prąd, woda czy gaz sporządzony w dniu przekazania kluczy;
– stopień zużycia sprzętów, które pozostawiamy w lokalu, ich ilość i wyposażenie.
Zwróćmy tutaj uwagę na każdy detal – brak ujęcia nawet najdrobniejszego szczegółu może być tutaj polem do wysnucia roszczeń drugiej strony umowy.
Może cię zainteresować Zanim Sprzedasz Nieruchomość – Co Musisz Wiedzieć O Oględzinach I Nie Tylko 2021
Największe problemy przy sprzedaży mieszkania.
Sprzedałem mieszkanie – ale co dalej? Jeśli odpowiednio nie przygotujemy się do transakcji mogą nas czekać bardzo niemiłe konsekwencje a nawet wycofanie się osoby chętnej na zakup całkowicie z oferty. Warto więc dobrze przygotować dokumentację i pamiętać o kilku podstawowych wymogach, jeśli lokal, który wystawiamy na sprzedaż nie jest zadłużony i nie posiada lokatora.
Przede wszystkim zarezerwujmy sobie dużo czasu – jako właściciel musimy być dopasowani do potencjalnych kupców i na pewno przeznaczymy największą ilość czasu na odpowiadanie na pytania – od informacji jakimi będziemy operowali zależy w końcu szybka sprzedaż mieszkania.
Musimy także rozeznać się w rynku i zbadać okolicę pod kątem podobnych nieruchomości, ich cen i atrakcyjności. Następnie, z tą wiedzą, będziemy mogli zadecydować o cenie naszego mieszkania tak, aby zyskać jak najwięcej biorąc pod uwagę jego lokalizację, udogodnienia i stan techniczny.
Czas w jakim będziemy realizować sprzedaż może wydłużyć się od kilku miesięcy do nawet kilku lat – wiele będzie tutaj zależeć nie tylko od sytuacji na rynku nieruchomości co od naszego zaangażowania, reklamy ogłoszenia ale również fachowej wiedzy i doświadczenia w sprzedaży mieszkań. Jeśli nie posiadamy szczególnych umiejętności sprzedaży, obawiamy się oszustów lub mamy problem z wyceną mieszkania warto zdać się na fachowców, którzy wiele lat działają na rynku nieruchomości.
Jeżeli dodatkowo zależy nam na czasie warto rozważyć szybki skup mieszkań za gotówkę, którym zajmują się firmy znające branże i mające wieloletnie doświadczenie w skupie różnorodnych lokali.
Będziemy mogli spokojnie zdać się na profesjonalistów, którzy zadbają o formalności, dokumentację i stronę prawną.
Jarosław Kowalczyk to doświadczony specjalista od nieruchomości, którego wiedza i umiejętności w dziedzinie rynku nieruchomości są nieocenione. Posiada bogate doświadczenie w zarządzaniu nieruchomościami oraz w ich kupnie, sprzedaży i wynajmie.
Jego umiejętności skutecznego negocjowania, znajomość rynku oraz doświadczenie w zawieraniu umów pozwalają mu na uzyskiwanie najlepszych warunków dla swoich klientów. Jarosław Kowalczyk jest zawsze na bieżąco z trendami na rynku nieruchomości, dzięki czemu potrafi w sposób skuteczny doradzać swoim klientom.
Jego podejście do pracy jest proaktywne i skoncentrowane na znalezieniu najlepszego rozwiązania dla każdego klienta indywidualnie. Posiada również bardzo dobrą znajomość procedur i wymogów prawnych związanych z transakcjami nieruchomościowymi.
Dzięki swojemu doświadczeniu i profesjonalizmowi Jarosław Kowalczyk jest w stanie skutecznie pomóc klientom w znalezieniu idealnej nieruchomości, zarządzaniu nieruchomością czy też sprzedaży lub wynajmie.